Sikkerhet ved ferger og annen båttransport


Sikkerheten rundt båttransport har vært et omdiskutert tema de siste årene, spesielt etter flere katastrofale hendelser i utviklingsland. Her i Europa er fergene sikre og trygge – alt fra små «ro-ro ferger» til større cruiseskip går gjennom stadige kontroller, og passasjerene må gjennom sikkerhetsprosedyrer som ikke er så forskjellige fra flyplassene før de går om bord.

Andre steder i verden har flere faktorer blitt helt oversett hva angår sikkerheten på fergene, og dette har ført til hundrevis av tapte liv. Blant annet husker mange Sewol-fergen som sank uten Sør-Korea og tok med seg 295 mennesker. Totalt har det vært over 4000 ulykker med ferger i sentrum i løpet av bare de første fem årene etter millenniumskiftet.

Faktorene er mange, men ofte er det snakk om gamle skip uten nødvendig sikkerhetsutstyr og skip som ikke har gått igjennom nødvendig vedlikehold. Samtidig er det utydelige begrensninger for hvor mange passasjerer en ferge kan ha, og hvordan tyngden av totalt antall mennesker påvirker skipets funksjonalitet.

Været skal også ha sin del av «æren» for at fergene får problemer, men den menneskelige faktoren er den største av dem alle. Flere kapteiner har fått livslange dommer etter å ha styrt ferger og cruiseskip inn på grunt vann, og noen har forlatt båten mens passasjerene var i livsfare.

About

View all posts by